Ostatní

Tabulka směrů

Název:Definice:
Kultura raného středověku6. – 12. století v Evropě působil vliv několika kultur:

islámská kultura
Pyrenejský poloostrov s centry v Cordóbě a Seville + Východní Středomoří
byzantská kultura
Cařihrad (dnešní Istanbul)
ruská kultura
Kyjev, Moskva, Novgorod
Románská kultura (od slova Róma = Řím)napodobuje kulturu starověkého Říma – závislá na římských vzorech
vznikla v Itálii a rozšířila se do Evropy nezasažené jinými kulturami
projevovala v písemnictví, v hudbě, v architektuře, sochařství i v malířství
hlavní nositelé kultury byli duchovní (klérus) = jediná vzdělaná vrstva raného středověku
při klášterech a biskupstvích vznikaly školy určené pro šlechtice – budoucí duchovní
základem vzdělání: gramatika (latina starých antických autorů) + rétorika (vyjadřovat se) + dialektika (logika – část filozofie)
univerzálním jazykem vzdělanců byla latina
při klášterech vznikala skriptoria (dílny, kde se opisovaly knihy – nejprve s náboženským tématem, později i antická díla)
literární díla výhradně s náboženským obsahem a určená k náboženským obřadům
Písemné památkyegendy– panonské (o životě Konstantina a Metoděje)
o sv. Václavovi a sv. Ludmile
anály (letopisy) – annus = rok
kroniky (12. století)- Kosmova kronika česká
Kronika Franků (Řehoř z Tours)
Kronika Anglů (Beda Ctihodný)
Kronika Nestorova aneb pověst dávných časů
eposy – Alexandreida (o Alexandru Makedonském „Velikém“)
V hudbě vznikaly latinské písně (zpěvy mnichů v klášterech) – Hospodine, pomiluj ny!

V malířství vznikaly iluminace, miniatury, psaly se ozdobné iniciály a tvořily se fresky (nástěnné malby – malovalo se do čerstvé omítky =it. fresco = čerstvý).
Románská architekturaV době vzepětí křesťanské ideje po roce 1000 vznikla stavební horečka související s rozmachem klášterního života – šiřitelem románského slohu je tedy církev

Středisko nové kultury – Clune = benediktýnský jihofrancouzský klášter – „svět ze sebe setřásá hadry, aby se oděl bílým hávem kostelů“

Hlavní znaky:

velká hmotnost a malá členitost (tvary: hranol a válec)
hl. stavební materiál KÁMEN
půdorys ve tvaru kříže + oltář, pod nímž se nachází krypta
masivní kamenné zdi
kopule
apsidy a lizény
malá okna s typickým půlkruhovitým obloukem – někdy i sdružená
kruhovitá okna vyplněná rozetami (ornamenty ve tvaru květu růže)
okenní i dveřní prostory (portály) malé
křížová nebo valená klenba
boční chrámové lodě
věž
malá věžička pro zvonek = lucerna
zdobené sloupy či pilíře – krychlová hlavice s figurálními motivy
uvnitř zdivo omítnuto, zvenčí kvádříky holé
Druhy staveb:

rotundy s kruhovým půdorysem – jednolodní i vícelodní – zdobeny vlisy
baziliky – lichý počet lodí
kláštery, paláce, kupecké domy, hrady, mosty, špitály a jiné kamenné stavby
Světové památky románského slohu
šikmá věž a dóm v Pise
chrám ve Florencii
chrámy v Pávii, Modeně, Miláně
chrám sv. Marka v Benátkách
chrámy v jižní Francii
chrámy v Německém Porýní (Kolín, Worms, Mohuč, Špír, Trevír)
rotunda opatství ve Fontenay
České a Moravské památky v románském slohu
chrám ve Staré Boleslavi
kostel v Doksanech, kostel v Milevsku
rotunda sv. Jiří na Řípu
rotunda sv. Martina na Vyšehradě
bazilika sv. Jiří na Pražském hradě
rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě (nástěnné malby zachycující rodokmen Přemyslovců
Gotická kultura a architektura (13. – 15. st.)vzniká ve 2. pol. 12. st. ve Francii a rozšířila se do celé Evropy
k nám pronikala zhruba od 2. poloviny 13. století (řád cisterciáků) a datujeme ji přibližně až do roku 1470
gotika se snažila vystihnout křesťanské chápání světa a vyjadřovala vzrostlé sebevědomí církve
Gotická architektura: velmi složitá a členitá – vertikálně = svisle = do výšky = výška měla poukázat na cestu k Bohu

Znaky:
křížová klenba – vytvářela někdy velmi složité tvary = hvězdice, sítě, vějíře atd. (románská válená klenba tedy nahrazena křížovou)
lomený oblouk (sepnuté ruce) – u dveří, oken, portálů
důmyslný opěrný systém tvořený ze šikmých kleneb, které rozváděly oporu celé stavby – díky němu mohly být zdi mnohem tenší
filiály (dlouhé štíhlé věžičky) s kraby, kytkami nebo chrliči (odvádějící vodu z okapu)
balustrády
rozety (kružby)
vitráže – obrazy z barevných skel
sochy – plastiky světců, nástěnné malby, malované deskové oltáře
Gotika

Hlavní stavební prvek: kámen, cihly

Typy staveb: farní kostely, katedrály, hrady, tvrze, měšťanské domy, lázně, klášterní hospitaly, městské školy, radnice, mosty

katedrály měly půdorys kříže, klenby uvnitř podpírány sloupy a pilíři
často uvnitř obsahovaly věnec kaplí
u nás Chrám sv. Víta v Praze, Týnský chrám, chrám sv. Barbory v Kutné Hoře, v Paříži katedrála Notre Dame, ve Vídni Svatoštěpánský chrám, katedrály v Remeši, Amiensu, Štrasburku, v Seville, v Kolíně nad Rýnem
hrady měly čtvercovité nebo válcovité věže – opatřeny střílny
ochranné prvky hradů – cimbuří, boční věže, hradba, vodní příkopy, padací most
hrady Zvíkov, Karlštejn, Křivoklát, Bezděz, Pernštejn, Špilberk, Rábí aj.
další stavby: klášter v Předklášteří u Tišnova, měšťanské domy v Kutné Hoře
gotická města: Kutná Hora, Písek,Nymburk, Tábor, Plzeň, Český Krumlov aj.
nejvýznamnější stavitelé: Matyáš z Arasu, Petr Parléř, Benedikt Ried
autor maleb na dřevěných deskách Mistr Theodorik
Gotické sochařství a řezbářství
vyznačuje se především zdobením oltářů
materiál dřevo a kámen.
esovité prohnutí figur a řasením roucha
vznikla nádherná zlatnická a kovotepecká díla
vynikli jihočeští řezbáři Mistr vyšebrodský a Mistr třeboňský
Literatura v období gotiky

po roce 1200 se začaly psát knihy a úřední písemnosti nejen latinsky, ale také v národních jazycích
kroniky Dalimilova, Zbraslavská Petra Žitavského, Husitská Vavřince z Březové
výzdoba psaných a malovaných knih, písmo, stejně jako střih módních oděvů.
V Čechách se gotika dělila na přemyslovskou (raná gotika), lucemburskou (vrcholná gotika) a vladislavskou (pozdní gotika).
Renesanceumělecký sloh a historická epocha trvající od 14. – 17. st.
vyznačoval se zesvětštěním, individualismem a návratem k antice
pojem znovuzrození (rinascenza) poprvé užit pro období rozkvětu umění a vědy italským historikem Giorgio Vasarim v roce 1550
počátky kladeny do severní Itálie 13/14st.
kolébkou jednoznačně město Florencie, dále Benátky, Pisa, Janov, Siena, Lucca, Ferrari, Mantova, Bologna , kde vzkvétal námořní obchod a bankovnictví = města se postupně vymanila z nadvlády šlechty a biskupů a formovala se jako samosprávné celky – komuny
hospodářská prosperita vedla k rozvoji stavitelství a výtvarného umění
typický rys pro Itálii té doby: boje mezi guelfy (odpůrci Sv.ř.ř.n.r. a císaře) podporováni papežem X ghibelliny (přívrženci císaře)
Typické rysy renesance:
antropocentrismus = důraz na člověka, na lidský rozum, poznání a pozemský život Renesanční člověk se vymaňuje ze středověkého způsobu myšlení – zájem od Boha se obrací směrem k člověku samému
individualismus = člověk se stává všestranně rozvinutou osobností – vznikají životopisy, vlastní podobizny malířů, umělci na rozdíl od středověku podepisují svá díla.
humanismus = návrat k antice a antické kultuře
vědecký základ umění – spousta umělců se zabývala anatomií, optikou, technologiemi, které pak užívali ve své tvorbě. Typickým příkladem je užití perspektivy v malbě a kresbě či odlévání soch z bronzu.
realismus – objevují se scény ze „všedního života“ – vzniká např. novela (povídka ze života obyčejných lidí) nebo komedie inspirovaná životem rolníků.
zesvětštění
nacionalizace umění – širší užití národních jazyků = postupný rozvoj NO
sběratelství – snaha co nejlépe poznat antický svět prostřednictvím hmotných památek
mecenášství – umění se stává politickou zbraní a prezentace bohatých – např. papežové Martin V., Eugen IV. nebo Mikuláš V., dále v Milánu Filippo Maria Visconti, Francesco Sfortza, v Neapoli Alfonz V. Aragonský nebo Ferdinand I. Aragonský.
Jednotlivé fáze renesance:
trecento (14. století – především počátky renesančního umění ve Florencii)

Dante Alighieri
spis Monarchie – o vizi obnovy římského impéria
Božská komedie
Cola di Rienzo
Francesco Petrarca – básník
Giovani Boccacio – Dekameron
Výtvarné umění: Giotto di Bondone, Simone Martini
quattrocento (15. století – rozšíření renesančního umění po celé Itálii)

Filippo Brunelleshi – stavitel
Leon Battista Alberti – stavitel: římsy, sloupy, pilastry
cinquecento (16. století – rozšíření do Záalpí)

malíř Masaccio
malíř Leonardo da Vinci – Mona Lisa
architekt a malíř Rafael Santi – Sixtínská Madona
básník, sochař, malíř Michelangelo Buonarroti – David, Mojžíš, Stvoření Světa, Poslední soud
architekt Bramante – chrám sv. Petra
sochař Donatelo
Tizián
Gentile Bellini
Společenské postavení umělce
Mona Lisa

Během renesance se změnilo postavení umělce. Umělci vystupují z anonymity. Ve středověku umělce jako individualitu neznáme. Jsou považováni za řemeslníky a obvykle nepodepisují svá díla (proto jsou dnes označováni dle svých nejvýznamnějších děl, např. Mistr vyšebrodského oltáře)…

Malířství
do značné míry se udržuje tematika náboženská
mytologie z antického umění
scény z každodenního života – nově některé žánry, např. portrét, krajina nebo zátiší
v malbě se začíná užívat trojrozměrnost a perspektiva – malíři se naučili pracovat s prostorem a vyjadřovat jeho hloubku
větší užití barev pro vyjádření stínu (např. da Vinci v Madoně ve skalách)
zvláštní a odlišnou roli od středověku hraje kresba – slouží ke studiu skutečnosti pro vylepšení obrazu (typické jsou skicy vytvořené Leonardem da Vincim studující např. svalstvo a pohyb koně, rysy lidských tváří a vyjádření různých emocí)
Sochařství
navazováno na portrétní sochařství císařského Říma – busty význačných osobností
poprvé volně stojící sochy – umělci dokážou úspěšně vyjádřit expresivním zobrazením emoce v obličeji, gesty či zřasenou drapérií
jezdecké sochy
Architektura
inspirace antickými stavbami
typické stavby: chrámy, světské paláce – zámky, městské a předměstské vily, radnice, školy, lázně, kašny, zahrady aj.
Florentský dóm, chrám sv. Petra v Římě, zámky na Loiře ve Francii, Pražský hrad – Letohrádek královny Anny, Letohrádek Hvězda, Míčovna, Matyášova brána, městečko Český Krumlov, Telč, Pardubice, Litomyšl, květná zahrada v Kroměříži aj.
prostornost, světelnost, pohodlnost a pohlednost
typické znaky: široká obdélníková zdvojená okna, sloupořadí dle římské architektury, klenba, kupole, samostatná schodiště, výzdoby fasády (sgrafito), tapisérie (tkané nástěnné koberce), táflování (obkládání stěn a stropů dřevem s reliéfy), intarzie (vykládání dřevěného nábytku)
materiál: mramor, kámen a cihly
Literatura
objevuje se komedie, tragédie či pastorála.
předlohy většinou římského původu
oblíbené žánry: sonet, traktát, polemika, dopis, objevují se cestopisy, životopisy a pedagogické spisy
příklon k národním jazykům
důležitý moment: vynález knihtisku r. 1450 – umožnil rozvoj knižního trhu – Johannes Gutenberg
Humanismusoznačuje různé myšlenkové směry a postoje zaměřené na člověka, lidství a lidstvo inspirované starověkým Řeckem
výchova podle antické kalokagathie
postoj, který vychází z uznané hodnoty každého lidského života = „…lidský život má nekonečnou cenu, protože v něm jde o věčnost, o níž každý člověk rozhoduje tím, jak jedná a žije…“
„… aby mohl člověk zodpovědně vést svůj život, potřebuje svobodu…“
„… k ceně života přispívá krása, kterou lze vidět a slyšet…“ = snaha dosáhnout ideálu krásy a umění
člověk se už nechápe jako součást rodu, kmene nebo obce, ale jako samostatná bytost s vlastní duší
proti různým partikularismům, rasovým, jazykovým, národním nebo náboženským
pochopení pro přírodu, smyslové poznání, studium latinské filosofie a řečtiny
nová orientace vědy: rozvoj fyziky, astronomie i biologie
myšlenky novodobého humanismu vedly k bojům o národní svobodu
Představitelé:

Erasmus Rotterdamský (Nizozemsko)
Lorenz Vallo
Nicollo Machiavelli
Marsilio Ficino (Itálie)
Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic
Gerardus Mercator (Belgie)
Mikuláš Kusánský
Michel de Montaigne (Francie)
Thomas More (Anglie)
Francesco Petrarca (Itálie)
François Rabelais (Francie)
René Descartes (Francie)
John Locke (Anglie)
Baruch de Spinoza (Nizozemsko)
Astronomie:
Mikoláš Kusánský
M. Koperník
J. Kepler
Galileo Galilei
Giordano Bruno
François Rabelais (Francie)
Manýrismus – umělecký směrpochází od italského slova „maniera“ – styl, způsob
během 16. století se manýrismus usazuje a rozkvétá na panovnických dvorech celé Evropy – v Praze za vlády Rudolfa II.
nspiruje avantgardy v 19. a 20. století
libuje si v grotesknosti, hravosti, optických klamech
odmítá renesanční zákony proporcí, perspektivy a harmonie a vytváří subjektivní představu o věcech = zobrazuje krajiny a lidi, jak je autoři vidí svým vnitřním zrakem, nikoliv podle skutečného zjevu
obrazy měly mimořádnou perspektivu
největším španělským manýristou byl El Greco – odmítal malovat podle skutečnosti
další představitelé: Jacopo Tintoretto, Giorgio Vasari, Adrian de Vries, Federico Zuccari
v Praze – Giuseppe Arcimboldo – groteskní fantazie, podobizny skládající se z malovaných zvířat, květin, ovoce a předmětů komponovaných do podoby lidské hlavy, navrhoval kostýmy

Manýrismus
Baroko – umělecko-kulturní směr, který vládl v Evropě 1600 – 1750vzniklo na přelomu 16/17. st. v Itálii
vrchol prožívalo v polovině 17. století hlavně ve Španělsku a v Itálii, v Čechách až na přelomu 17/18. st.
baroko je spojeno s rekatolizací = snaží se vyjadřovat její cíle
název baroko je odvozen od portugalského slova „parola barroca“ – nepravidelná perla = bradavice = původně byl tento název názvem hanlivým a posměšným = umělecký sloh nevkusný, přemrštěný
v 19. st. dokonce nazýváno posměšně „sloh copový“ a „sloh parukový“
Baroko vyjadřuje citovost, povznesení k Bohu, směřování k věčnosti, v 18.st. vyjadřovalo zkušenosti člověka zmítaného náboženskými válkami.

Architektura


V architektuře baroko dělíme na dvě linie:

klasicizující baroko – navazuje na renesanci a později přechází do klasicismu = konec 18.st.
dynamizující baroko – vyjadřuje pohyb, deformaci přímých linií, odpoutává se od renesance a antiky (např. chrám sv. Mikuláše v Praze)
půdorysem staveb byla elipsa nebo průniky elips pro znázornění nekonečna
častým architektonickým prvkem kopule
barokní stavby bývají masivní, monumentální a symetrické = snaha ohromit člověka, důraz na citovost až exaltovanost
vnitřní napětí a nadsázka
průčelí bylo zdobeno pilíři, polosloupy (pilastry), sochami (andílci, atlanti podpírající balkóny a okna)
kostely měly působit jako obraz nebe přenesený na zem
stavělo se z barevného mramoru a z napodobenin mramoru, časté bylo zlacení a štukatérská výzdoba
paláce, zámky, kostely, kašny
Nejznámější barokní stavitele patří bratři Diezenhoferové – Kryštof (sv. Mikuláš na Malé Straně) a Kilián (letohrádek Amerika, kostel v Karlových Varech).

Další stavitelé:

Carlo Lurago – začal stavět Klementinum
Giovanni Santini (barokní gotika)
Bernini – postavil kolonádu před chrámem sv. Petra ve Vatikáně
Fischer z Erlacku – architekt zámku Schönbrunn a kostela sv. Karla Boromejského ve Vídni
Četné barokní stavby se nacházejí též ve Drážďanech, v Berlíně, v Ruském Petrohradě a též v Londýně (katedrála sv. Pavla, kterou po velkém požáru Londýna znovu postavil Christopher Wren)

Malířství
nejčastěji zastoupeny fresky (nástěnné malby)
v obrazech technika šerosvitu (hra světel a barev)
náměty se vybíraly většinou z náboženství nebo z mytologie, malovaly se též portréty či krajinomalby, postavy vyjadřují duševní hnutí, city a rozporuplnost doby
představitelé českého barokního malířství: Karel Škréta (oltářní obrazy a portréty), Václav Hollar (rytiny – pohledy na Prahu), Petr Brandl (oltářní obrazy – v Manětíně, chrámu sv. Víta, Kuksu…), Jan Kupecký (světoznámý portrétista), Václav Vavřinec Reiner (autor fresek) a Norbert Grund (krajinomalba).
ve světě : Velasquez (Šp., zpodobňoval královskou rodinu Filipa II.), Murillo, Tizian, Tintoretto, Rubens, Rembrandt a Velmelr van Delft
Hudba
v hudbě převládla melodie podporovaná harmonií, dříve vedoucí lidský hlas ustupoval harmonii s instrumentální složkou
polarita sopránu a basu
zpěvnost a emocionální působivost
příchod opery
nejznámější barokní hudebníci: italský skladatel Claudio Monteverdi (1567 – 1643), Georg Friedrich Händel , Johann Sebastian Bach
čeští představitelé: Adam Michna z Otradovic, Pavel Josef Vejvanovský, Jan Dismas Zelenka, Bohuslav Matěj Černohorský a Šimon Brixi
Literatura
okrasný jazyk plný metafor, bohatých adjektiv a obsahových oklik
v ději sledujeme napětí, boj, pohyb, dramatické zápletky, kontrast a překvapení, „hororové scény“, hluboká citová pohnutí a smysl pro nadpřirozené síly – např. anglický básník John Milton – Ráj ztracený, Ráj získaný
Romantismus 18/19. st. – pol. 19. stoletímyšlenkové hnutí a jeden z hlavních směrů ve výtvarném umění, hudbě a literatuře
rozrušoval hodnoty, které přineslo osvícenství a klasicismus – byl proti přísným pravidlům klasicismu a hlásal tvůrčí svobodu umělce
zdůrazňoval cit, vášně, fantazii (nespoutaná obrazotvornost) , mystérium, tajemství a vůli
zájem o dějiny – vyzdvihoval hodnoty středověku – obdivoval středověké rytíře, středověké mýty, pověry, přírodu, lidové písně, pohádky
obdivoval ORIENT
zdůrazňoval člověka jako jedince – tedy i zaměření na jeho psychiku
ve výtvarném umění a v architektuře romantismus reprezentován historismem
ARCHITEKTURA
napodobovány dřívější stavitelské slohy = neogotika a novorománský sloh, dále architektonický
vznikaly romantické zahrady s romantickou architekturou (umělé zříceniny, chrámky, poustevny, napodobeniny tureckých věží ap.)
zámek Lednice (novogotický sloh), zámek Nový Světlov (anglická tudorovská gotika)
SOCHAŘSTVÍ
rozvoj pomníkové tvorby
MALÍŘSTVÍ
rozvoj krajinářství – náměty ze středověkých dějin i ze současnosti (osvobozenecké války)
inspirace přírodou, hudbou, divadlem, literaturou i světem pohádek a idealizovaným vnímáním Orientu
nejvýznamnější malíři: W. Blake, E. Delacroix, C. D. Friedrich, v českých zemích bratři Mánesové, J. Navrátil (Vodopád na vesnici) F. Tkadlík, …
HUDBA
operní tvorba: (Charles Gounod, Giacomo Meyerbeer (Francouzi), Carl Maria von Weber a Richard Wagner (Němci), Gioacchino Rosini, Giuseppe Verdi (Italové), symfonická a sonátová skladba: Ludwig van Beethoven, klavírní díla: Franz Schubert, Robert Schumann, Frederyk Chopin, Ferenc Liszt, Michail Ivanovič Glinka

Ženská móda
Ženy nosily rozevláté sukně ve tvaru kužele. Pod sukněmi bývalo mnoho spodniček. Šaty se vyznačovaly úzkým pasem se sepnutým korzetem. Aby byl pás ještě hubenější, tak byl oděv v ramenou více rozšířený. Často nosily velké klobouky zdobené umělým ovocem nebo květinami. Vlasy byly často složité a sepnuté. Na plesy nosily hedvábné dlouhé rukavičky, šály a vějíře.

Mužská móda
Muži nosili frakový kabát, který měl pestré a syté barvy. Pod kabátem mívali kostkované vesty. Kalhoty byly dlouhé a především jiné barvy než kabát. V zimě si oblékali dlouhé pláště s několika límci. Těmto kabátům se říkalo carriky. Ke kabátu nosili špacírku (hůlku) s cylindrem na hlavě. Jejich mužnost podtrhoval knír a postranní licousy.
KLASICISMUS 18. -19. stoletíKlasicismus (neoklasicismus či empír neboli biedermeier) je poslední umělecký sloh (po něm následují pouze umělecké směry)

vznikl ve Francii na královském dvoře „krále Slunce“ , ale na scénu nastupuje až za VFR
první fáze klasicismu je také často nazývána barokní klasicismus – historicky se toto období řadí ještě do kultury baroka
rokoko se od klasicismu do jisté míry odvrací
hlavní znaky: střídmost a jednoduchost, mnoho vzorů z antiky, striktní pravidla
zdůrazňuje rozum člověka = racionalismus a ideály o pravdě, lásce a kráse
René Descartes: „Myslím tedy jsem“
Stavitelství
trojúhelníkové štíty, rovné linie, antické bílé sloupy, jednoduché pastelové fasády
staví se účelové budovy jako: banky, úřady, nemocnice, divadla, kasárna, školy, budují se francouzské parky a zahrady – cestičky, altánky, aleje, vodotrysky, stromy stříhány do geometrických tvarů
napodobování starořeckých či starořímských staveb
u nás Františkovy lázně, Teplice, Karlova studánka, Stavovské divadlo v Praze, brněnská Reduta, zámek Kačina, meternichův zámek v Kynžvartu, zámky v Hradci nad Moravcí, v Kostelci nad Orlicí, v Boskovicích, Lednice, Kozel

Malířství
Jacques Louis David – plátno „Zavražděný Marat“ – oslavoval republikánské ctnosti, „Napoleonův přechod Alp“, „Korunovace císařovny Josefíny“
Sochařství
napodobována antická díla – Antoine Houdon (Francouz), Antonio Canova (Ital), Bertel Thorvaldsen (Dán), Francois Rude – ozdobil plastikami Vítězný oblouk
Literatura
dává důraz na řád a morálku, podporuje absolutismus, vznikají literární salóny a literární akademie
kvete hlavně tvorba dramat, komedií, bajek, hymen, ód, eposů – náměty z antiky
Molière , Pierre Corneille, Jean Racine, Jean de la Fontaine, Carlo Goldoni
Hudba
pohodová, zábavná, odpočinková, jednoduché melodie
opera, symfonie, melodrama, sonáta
Ludwig van Beethoven, Josef Haydn, Antonio Salieri, Mozart, Jan Křtitel Vaňhal, Josef Mysliveček, synové Johana Sebastiana Bacha
Empír
klasicistní sloh francouzského císaře Napoleona I.
uplatnil se především v architektuře a ve výzdobě pařížských budov a sloupů
vůdčí styl interiérů – nábytek, mahagonové dřevo, ozdoby starověké mytologie
pravidelné linie, symetrie, uspořádání jednotlivých prvků do harmonického celku
STYL SECESE – 1900poslední z univerzálních mezinárodních výtvarných slohů, jemuž se podařilo vtisknout svůj umělecký řád všem projevům a věcem moderního života – malba, sochařství, dekorace, užité umění, bytové zařízení, vitráže
vytvořila módu a životní styl na konci 19. a začátku 20. st. a zapsala i do tváře mnoha evropských měst jako Praha, Paříž, Vídeň, Mnichov nebo Berlín
ve Francii se nazývá Art nouveau, v Německu Jugendstil
secese vznikala v době, kdy průmyslový brak začal pronikat do všech oblastí života a jako reakce proti průmyslové civilizaci, která se dovolávala návratu k řemeslné výrobě, považované za lék proti ošklivosti
hlavní znaky: ornamentálnost, plošnost, plynulá vlnící se křivka, záliba v neobyčejných barvách, princip harmonie a kontrastu, estetické využití rozličných materiálů
využívá přírodní tvary: listy, květy, lidské a zvířecí tělo


Literatura
se nositeli secesního slohu staly proudy označované jako symbolismus a dekadence – představitelé v Česku: Otokar Březina a Jiří Karásek ze Lvovic
Architektura
Belgičan Victor Horta (Dům Tasselových v Bruselu), Francouz Hector Guimard (vstupy do pařížského metra), Češi Antonín Balšánek a Osvald Polívka (Obecní dům v Praze)
Výtvarnictví
Čech Alfons Mucha (plakáty, cyklus obrazů Slovanská epopej, návrhy šperků a nábytku), Rakušan Gustav Klimt (dekorativní malby, plakáty) a český sochař František Bílek
představitelé užitého umění: Francouz Émile Gallé (skleněné vázy), Angličan Charles Rennie Mackintosh (bytové zařízení) a mnozí další