Politické směry v 19. století

  • VFR zanechala bohatý odkaz myšlenkovým a politickým směrům, jejíž programy vycházely z jejího dědictví a to hlavně z Prohlášení práv člověka a občana

LIBERALISMUS – poč. 30.l. 19. st.

  • vznikal v Anglii a Francii, ale šířil se taky ve stř. Evropě
  • myšlenky liberalismu vyrůstaly hl. z Prohlášení práv člověka a občana za VFR
  • HOSPODÁŘSKÝ LIBERALISMUS – důraz na zásadu volné soutěže a svobodného trhu aniž by stát zasahoval, podporován hlavně podnikateli, výrobci, obchodníky
Program:
  • jedinec nemá být omezován státem, pokud neškodí jiným a neporušuje zákony
  • stát má naopak jedinci zajišťovat svobodu slova, podnikání, myšlení, projevu, obchodu, náboženství a podnikání
  • hlavní politické rozhodování mají mít ti, kdo jsou hmotně nezávislí a ti, kdo platí daně
  • ideální forma vlády: konstituční monarchie
  • kritické stavění proti klerikalismu = církvi

NÁRODNÍ HNUTÍ = NACIONALISMUS – 20. – 30.l. 19.st.

  • objevil se v Německu, Itálii, VB, Francii, Rusku (= ve všech zemích s jinými zájmy)
  • byl vytvořen nový názor na národ a jeho poslání, příslušník národa = vlastenec
  • „Národ je pospolitost občanů, kteří jsou si rovni před zákonem a tvoří velikou skupinu díky svým společným zájmům. Jejich úkolem je sloužit těmto zájmům“
  • něměcký filosof HERDER„ Národ je určen společnými dějinami, jazykem a kulturou“
  • národní hnutí se projevilo hlavně v boji za nezávislost

CHARTISMUS – konec 30.-začátek 40.l. 19. st.

  • vznik v Anglii – zakladatel William Lowett – Sdružení dělníků za lepší mzdy 1836
  • hlavní cíl: volební reforma
  • Charta lidu: požadavky na volební právo pro všechny muže, tajné volby, platy pro členy parlamentu ALE parlament chartu odmítl = stávka = poražena
  • chartistické hnutí nezaniklo, ale mělo velký ohlas ve FR, N, R-U a zůstávalo polit. silou 40. let

SOCIALISTICKÉ UČENÍ – konec 30.-začátek 40.l. 19. st.

  • požadavky: zavedení nemocenské, chudinské a starobní péče, zkrácení pracovní doby na 10 hodin
  • GRACH BABEUF – obhajoval rovnostářský komunismus jako lék na sociální neřády
  • HENRI DE SAINT-SIMON – každý má pracovat dle svých schopností a možností a pomáhat v duchu křesťanské solidarity
  • CHARLES FORIER – nespravedlnost viděl v systému rozdělování – podal návrh na přestavbu společnosti = všichni by společně pracovali a rozdělovali si výdělek rovným dílem – odmítal obchod a velký průmysl
  • ROBERT OWEN – zavedl ve svých prádelnách sociální zabezpečení, což předstihovalo svoji dobu
  • LOUIS BLANC – navrhoval odstranit soukromý majetek = socializace velkých podniků, bank, dopravy a převést výrobní prostředky do rukou komun

PROUDHONISMUS – 40.l. 19. st.

  • PIERRE PROUDHON – označil velké vlastnictví za krádež, navrhl společnost drobných samostatných výrobců, kteří se mají sdružovat a vyměňovat zboží na základě sociální potřeby
  • AUGUSTE BLANQUI – navrhoval revoluci = násilný politický zvrat, který by dal do rukou moc pracujícím

DEMOKRATISMUS – 50.l. 19. st.

  • oddělil se od politického liberalismu
  • myšlenky vycházely z názorů J.J. Rousseau
  • každý občan bez rozdílu majetku má mít právo podílet se na politickém rozhodování
  • důsledná demokracie pak vyřeší problémy sociální nerovnosti
  • tento směr podporován hlavně řemeslníky a dělníky

MARXISMUS – konec 40.l. 19. st.

  • vznikl v Anglii
  • zakladatelé Karel Marx + Bedřich Engels
  • učení založeno na názorech něm. idealisty HEGELA = činitel vývoje kapitalismu = rozpor buržoazie X proletariát – revolucí lze změnit politický systém a odstranit tak společenské neduhy
  • 1848 vydali „Manifest komunismu“
  • na Marxově učení vznikla 1. internacionála v Londýně 1864, která sdružovala velké množství politických stran

ANARCHISMUS – 40.l.19.st.

  • zakladatel MICHAIL BUKUNIN – ruský emigrant, který žil nějakou dobu na Západě
  • věřil, že nejchudší vrstvy odstraní současný řád
  • zlo viděl v samotné instituci státu, proto chtěl zničit hranice a vládu = osvobodit člověka, který by se sdružoval do malých obcí

KŘESŤANSKÁ SDRUŽENÍ

  • dávaly si za úkol pomáhat obětem industrializace = zmrzačeným dělníkům, vdovám, sirotkům, starým občanům = výsledky omezené
Příspěvek byl publikován v rubrice 9.ročník, Škola a jeho autorem je administrator. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.