Důvody husitského vítězství
1. morální důvody
- husité byli přesvědčení, že bojují za „boží pravdu“
2. vojenské důvody
- kázeň, disciplína
- dobrá organizace vojska (Žižkův řád vojenský)
- každý oddíl měl přesně vymezené úkoly (při pochodu, uzavírání vozové hradby, při boji,…)
- systém velitelů (hejtmanů) – podle schopností
- o důležitých otázkách se diskutovalo (každý měl svůj názor)
- známý husitský zpěv: „Ktož jsú boží bojovníci“ – ohromný hurónský zpěv, který zastrašoval nepřátele
- husitské válečnictví
- vozová hradba, jízda
- zbraně vybírány podle zemědělských nástrojů (okované cepy, kúsa (jako kosa), palice, sudlice, železné koule na řetězu, palcát, řemdih, meče, dýky samostříly, praky)
- palné zbraně: pušky – píšťaly, hákovnice, lehká děla (houfnice, tarasnice) a těžká děla (bombardy)
- ochranné štíty, oděvy, klobouky
- výroba: řemeslníci ve městech
Konec husitství, jeho význam a výsledky
Zikmund došel k názoru, že husity vojenskou silou nepřemůže a začal vyjednávat
1432 Soudce chebský
- předběžná jednání husitů s křižáky, byly zde dohodnuty podmínky dalších jednání
- soudcem byla Bible („Boží zákon“), nikoliv církevní hodnostáři
- největší triumf, kterého husité dosáhli ALE jednání pokračuje dále
1431 Koncil v Basileji
- v lednu 1433 táhlo poselstvo husitů v čele s Prokopem Holým (50 lidí) do Basileje
- někteří husité byli připraveni na obranu Čtyř pražských artikulů
- ostatní jen jako vojenská ochrana
- Jan Rokycana, Mikuláš Biskupec, Oldřich ze Znojma, Petr Payne (zvaný Engliš)
- nedošlo zde však k žádné konkrétní dohodě, jednání měla pokračovat v Praze
- odpůrci husitství doufali v rozkol uvnitř husitů, církev se Zikmundem podporovali umírněné husity (i finančně), čímž rozkol ještě zvětšovali
- mezi umírněné husity patřila panská jednota, umírnění měšťané a kališnická šlechta (stačí jim už to, čeho doposud dosáhli).
- radikálové (polní vojska – táborité, sirotci a některá města) však byli zarytými odpůrci kompromisu
- = a tak dne 30. 5. 1434 došlo k bitvě mezi umírněnými a radikálními husity u Lipan (u Českého Brodu), kde byla polní vojska poražena (umírnění husité totiž předstírali útěk, čímž vylákali radikály z hradby a z boku na ně zaútočili) Jízda (posila polních vojsk) vedená Čapkem ze Sán ujela. Tím nedošlo k porážce husitství, ale k vítězství reálnějších sil, reálnějšího směru husitství.
- Zikmund se za pomoc na uzavření dohody husitů s církví (v Basileji) stal českým králem, moc však měla ve skutečnosti Panská jednota
- 1436 byla v Čechách (v Jihlavě) vyhlášena kompaktáta – dohoda mezi husity a koncilem – povolovala přijímání podobojí a zaručovala, že církvi nebude vrácen její majetek – v zemi povoleno i katolictví i kališnictví
- odpůrci proti dohodě = kompaktátům vedeni Janem Roháčem z Dubé – působili na hradě Sión – 1437 obléhán a dobyt a Jan Roháč spolu se svými 50 druhy byli oběšeni v Praze.
- 1437 se Zikmund vydal na cestu do Uher, při které však zemřel (ve Znojmě)
Význam a výsledky husitství
- Husitství bylo prvním projevem krize feudalismu a krize v církvi, který narušil feudální společnost
- katolická církev mocensky oslabena, ztratila přístup na zemský sněm a byla zbavena majetku
- šlechta získala majetek a ústřední moc
- města hospodářsky zesílila, získala přístup na zemský sněm a vzrostl též jejich vojenský význam
- na sněmu měla účast vyšší šlechta (páni), nižší šlechta (rytíři) a města = právo volit krále a přijímat zákony
- královská moc oslabena a král nemohl samostatně bez sněmu jednat
- Čechy se staly stavovskou monarchií
- mnoho měst v Čechách bylo počeštěno = husitství povýšilo češtinu na úřední a spisovný jazyk