Baroko
- nenaplnění optimistických představ renesance, náboženské války, 30-letá válka => lidé se upírají více k Bohu, pocit životní nejistoty, pol. 16. stol., mnohým se zdálo baroko groteskní, přehnané, lidé nosili masky, pudrovali se, těžké parfémy, paruky, umělé pihy, bizardní, směšné, vyumělkované, vše je umělé, pocit odcizení
=> vznik v průběhu pozdní renesance ve Španělsku, mystická tvorba – blízko k Bohu
- směr v literatuře, architektuře, umění
- ponechává si s renesance touhu po poznání, lidé se vrací k víře v Boha, ten jim má pomoci v jejich zoufalém pocitu po třicetileté válce
- katolická církev podporuje umění, architekturu, literaturu, jejím prostřednictvím se snaží ovlivňovat člověka, aby se k ní přidal => velikost, mohutnost, ohromit, velkolepost, oslava Boha a jeho velikosti, kontrasty, barvy zlatá a černá, barevné obrazy, sochy jako v extázi, vzhlíží k Bohu, znázornění citových stavů, v pohybu
- snaha propojit nebe a zemi, náboženské, silné, setkání s Bohem a jeho dokonalostí
- lidská duše touží splynout s Bohem
- představy posmrtného života jako věčné radosti, pojetí smrti jako všední záležitosti, snaha se na ni připravit
- důraz na detail, kontrast, barvy.
ČESKÉ BAROKO
- doba pobělohorská, po pražské defenestraci, 1621 Habsburkové ztrestali odboj popravou na Staroměstském náměstí, nekatolickému obyvatelstvu zabavili majetek, museli buď přejít ke katolictví nebo opustit zemi, odchod nekatolické inteligence
- rozdělení české literatury na dva proudy – exulantskou (zahraniční) a domácí
- domácí spojena s katolictvím, podporovala rekatolizaci
- úpadek literární, kulturní, vzdělanci nuceni k emigraci, chybí i čtenáři
- vše pod dozorem jezuitského řádu
- oslabení českého jazyka, poněmčování v důsledku vlády Habsburků, hlavně za Marie Terezie a Josefa II.
barokní tvorba u nás:
- převládá náboženská tvorba – duchovní písně, kázání, legendy
- naučná literatura – historická
- snaha o jasné vyjádření myšlenky díla, přibližování ke čtenáři, snaha o pokatoličtění obyvatelstva
- kulturní rozvoj řídí Jezuité, divadlo má sloužit také jako agitační prostředek
Jan Amos Komenský
- vrcholná postava exulantské literatury a celého českého baroka
- kněz a učitel Jednoty Bratrské, náboženská a politické perzekuce, donucen opustit zemi, snaha bojovat proti habsburské moci
- studoval v Německu díky svému nadání, biskup jednoty bratrské, pedagog, filosof, literát, historik, teolog, spisovatel, jazykovědec, politik
- psal česky, později latinsky, po emigraci psal většinou latinsky
- na přelomu renesance a baroka, napůl barokní a napůl renesanční autor
- 1628 opustil zemi, do polského Lešna, tam tvoří, převážně latinsky
- obrovské osobní neštěstí, zemřela mu žena a děti, utišení hledá v labyrintu, nakonec mu dochází, že jediné východisko je obrátit se k víře a k Bohu, svět kolem je hrozný.
Osvícenství
- hlavní myšlenka pokrok, vývoj, 17.-18. stol., vize pokroku, neustálý vývoj k lepšímu, reakce na absolutistický systém ve Francii
- zabývají se rozumem, ale ještě z jiného úhlu než renesance, proč se tak rozumná bytost jako je člověk chová tak často nerozumně, jak očistit lidský život pomocí rozumu, zbavit se nerozumnosti
- optimismus, přesvědčení že osvícení rozumem ozřejmí všechny problémy světa a člověka
- pomocí rozumu se osvobodit od nespravedlnosti, strachu, bídy, nemocí, válek, aby se to nedělo, člověk je rozumný, schopný to změnit
- hrdinou např. Robinson Crusoe, který si vystačil svým rozumem a dokázal vše vyřešit, obstát
- napodobování přírody, božské bylo nahrazeno přirozeným
- pomoc k rozumovému poznání – encyklopedie, filosofická díla, výtvarná díla jako obraz společnosti
- věda nadřazena poezii i próze – nadřazení rozumu, nepříliš populární v tom období
- vrcholem osvícenství Velká francouzská revoluce
- víra v Boha jako stvořitele, který dál nezasahuje – deismus
Zdroj:http://www.ucseonline.cz
Obrázky: